Op avontuur met the lip, deel 1. - Reisverslag uit Noosa Heads, Australië van Nanne Dillingh - WaarBenJij.nu Op avontuur met the lip, deel 1. - Reisverslag uit Noosa Heads, Australië van Nanne Dillingh - WaarBenJij.nu

Op avontuur met the lip, deel 1.

Door: Nanne Dillingh

Blijf op de hoogte en volg Nanne

31 Mei 2014 | Australië, Noosa Heads

Dinsdag 07-05-2014

Hallo Allemaal! How you going? Leuk dat jullie weer een verslag van ons lezen. Erg leuk om te zien dat ons verslag vaak wordt gelezen! De laatste editie is tot dusverre 315x bekeken. En nee, dat zijn wij niet elke dag zelf geweest ;)

Op dit moment zitten we in Bendigo, zo'n 2 uurtjes rijden van Melbourne. Ja je leest het goed! We hebben de schoonheid van Melbourne verlaten voor de knusheid van onze campervan en het vrije leven door Australië!
Geen 45 jarige Engelse huisgenoot, die elke dag een halfuur mondharmonica speelt, trots op Yorkshire is, 's ochtends half zwetend wakker wordt in de veronderstelling dat er iemand op de deur bonkt, graag in z'n blote bast rondloopt, graag kenbaar maakt dat hij Ross Kemp heeft ontmoet, graag naar de kontjes van de vrouwelijke huisgenoten kijkt en graag lichamelijke gassen laat horen. Geen opgeblazen dwergje uit Schotland meer die niet kan praten, zo klein is dat hij een kruk nodig heeft om bij de kast te komen, komijn als basis voor al zijn voeding heeft, soms toch kan praten, je de hele dag niet ziet of hoort en plots als een trotse strijder naar de keuken loopt, en weer terug.
Geen Mark en Bianca meer....geen schaakpotjes, geen 1 tot 13, geen risotto's, geen banana breads, geen pompoenen, geen sushi, geen geroddel over huisgenoten, geen Pappa Pear tunes, geen droomverhalen over reizen en geen yoga en fitness meer.
Geen werk meer! GEEN stofdoeken, clarity (schoonmaakmiddel), bedden opmaken, BLT's, martini's maken, fooien binnen harken, two hot soy latte's take away, tram 109, Jenny the freaky huisbaas, 05:30 wekkers en payslips meer.
Man o man als je zo terug denkt over de periode die je achter je laat, heb je zoveel leuke, bijzondere en gekke dingen meegemaakt. Sommige dingen ervaar je op dat moment al als leuk, maar schrijvend en al denkend over die periode komen er nog meer dingen bij. Reizen is leuk hoor!!!

Vrijdag 09-05-2104
Wij zaten dus in Bendigo. Bendigo is een stadje zo'n 150 km vanaf Melbourne. Nu zie ik je denken: WTF moet je daar, als je graag naar de kust wil. Nou....The Lip (onze campervan) liep niet zo lekker in heuvelige gebieden. Ze had de power niet om de heuvels op te komen. Lekker dan, net een nieuwe bak gekocht.....Enfin, maar ff naar de garage ermee. Het zal vast wel meevallen. Wij opzoek naar een garage, die had tijd voor ons op woensdag. We hadden weinig keus, dus wij hebben in totaal 3 dagen in Bendigo rondgebracht. Op een gegeven moment een belletje gekregen dat de auto klaar was en ze reed weer als een trein. Kosten vielen ook mee, dus we hadden weer een goed gecontroleerde auto die klaar was om met ons het avontuur aan te gaan.
Wij de volgende ochtend (donderdag) met The Lip op avontuur. Het leek ons wel een goed idee om de officiële hoofdstad van Australie ook te bekijken, dus op naar de zon maar wel via Canberra.
Op zo'n 2 uur van Canberra, een gratis camping achtige plek gevonden en daar overnacht. Bbbrrrr best wel koud de volgende ochtend, maar wel heerlijk geslapen. Matras lag heerlijk en geen rare beesten in de auto dus al met al prima doorstaan. The Lip had haar werk ook goed gedaan en na een beetje moeite in de ochtend, reed ze prima. Totdat....
Ja.. totdat inderdaad. Toen we vlakbij het plaatsje Murrumbateman (of all places) kwamen vernamen we dat ze weer wat heuvelvrees kreeg. Het heuveltje af ging echter wel prima. Toen we in het dorpje aankwamen, merkten we dat ze zelfs in de 2e en 3e versnelling moeizaam gas gaf. Dus hoppa ff aan de kant met die bak. Ze zal wel wat opstart probleempjes hebben (hebben we immers allemaal wel eens ;)) Dus motortje uit, paar seconden wachten en dan weer starten. Vanaf dat moment maakte de motor een raar geluid, alsof er iets loszat in de motor zelf. Ik kan je vertellen,.... Murrumbateman is vanaf vandaag wat Nederlandse scheldwoorden rijker!
Toen we wat bedaard waren zijn we maar opzoek gegaan naar een garage. De monteur was erg druk, maar kon wel even mee naar de auto om te luisteren naar de motor. Ondanks zijn licht ongeïnteresseerde houding wist hij ons te vertellen dat de motor kapot zou zijn. Hij kon hier verder niks mee, maar had een nummer van iemand die dat wel kon. Daar waren we de eerst volgende, over twee weken! Vervolgens bij de plaatselijke kapper om een telefoonboek/gele gids gevraagd en die mensen hebben ons de hele ochtend geholpen. Ze liet zelfs klanten wachten, omdat ze voor ons aan het bellen was. Allerlei garages gebeld maar iedereen bleek te druk of we waren maandag de eerst volgende. Och ja tuurlijk....het is ook nog eens vrijdag. Eventuele grootschalige reparaties zouden dus sowieso na het weekend gaan gebeuren.
Bij de kapper zat ook een man die zelf monteur was. Die er even naar laten kijken en hij kwam tot de conclusie dat de kans groot is dat de motor simpelweg kapot is. Niet de schuld van ons of de vorige eigenaar. Hij vermoed dat de timing van de cilinder niet goed loopt en dat daardoor de boel kapot is gegaan o.i.d. Wellicht dat een van de garages iets verkeerd heeft gedaan. De auto was namelijk in januari (en afgelopen woensdag) bij de garage geweest voor een kleine keuring en wat onderhoud. Beide keren is er aan de cilinder gesleuteld en afgelopen keer zelfs een verandering in de distributieriem. Wat zou kunnen betekenen dat dit niet goed gegaan is en zij er voor verantwoordelijk gesteld kunnen worden, maar dit moet dan wel naar voren komen tijdens de inspectie. Met hem een uur gesproken over wat het kan zijn en wat onze mogelijke keuze's zouden kunnen worden. De auto wegdoen, nieuwe motor erin, dure reparatie of terug naar NL ;)
Australië heeft veel 2e hands motors vanuit China. Daar is namelijk de regel: des te meer kilometers een motor heeft, des te meer belasting je moet betalen. Dus na 40.000 km verkopen veel chinezen hun auto al. Die auto's worden dan opgekocht door Aussies en onderdelen worden dan hier gebruikt. De meeste interessante info die ik tot dusverre heb.
Op dit moment wachten we op onze sleepwagen die ons naar een garage in Canberra gaat brengen...more news to come!!

Zondag 11-05-2014
Uiteraard kwam de sleepauto 2 uur te laat, waardoor wij weer te laat waren bij de garage. 16:55 kwamen we aan en om 17:00 gingen ze sluiten. Zelf totaal geen benul van tijd meer en dus balen dat er niemand meer de moeite nam om onder de motorkap te kijken. Wat nog wel confronterend was, is toen ik de motor even starte om de monteurs te laten luisteren. Ze stonden er met z'n drieën omheen en zodra de motor aansloeg zeiden ze alle drie hetzelfde:" oohhh, thats the engine man! That doesn't sound good man! En daarmee konden wij het doen....
Snel wat formaliteiten ingevuld en de backpack 'ingepakt'. Gelukkig was meneer de monteur zo vriendelijk om ons een lift naar het hostel te geven. Ook had hij nog enkele tips over wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn, maar alles hangt er vanaf wat er daadwerkelijk in die motor is gebeurt. En dat gaan we maandag pas zien. Hij gaf nog wel aan een boer als klant te hebben. Mochten we meer geld nodig zijn of lang moeten wachten, dan zouden we altijd kunnen kijken of hij ons aan wat werk kan helpen. Dat is erg fijn om te horen op zo'n moment, iemand die met je mee denkt!
Nu hebben we er een dag opzitten in Canberra. Deze stad is 100 jaar geleden ontworpen en heeft zo'n 350.000 inwoners. Deze stad is gemaakt, omdat 100 jaar geleden Australië uit nog meerdere (17 geloof ik) verschillende staten bestond. Toen ze besloten om daar minder van te maken, moest er ook een hoofdstad komen. Er kon geen besluit genomen worden tussen Melbourne en Sydney en dus was iets daartussen de beste optie. Bam..en daar is de politieke stad van aussie ontstaan! Het is totaal niet te vergelijken met Sydney of Melbourne, steden die zijn ontstaan tot wat ze nu zijn. Deze stad is ontworpen en is veel strakker en gemaakt. Bomen staan precies op een rij, straten lopen paralel en horeca bijvoorbeeld is alleen in de winkelcentrums te vinden. Mijn voorkeur gaat meer uit naar Melbourne/Sydney, maar Canberra heeft ook haar charme.

Woensdag 14-05-2014
Eindelijk goed nieuws vanuit de garage!! Afgelopen maandag heeft onze held (schijnt Doug te heten) ons gebeld om langs te komen en te bespreken wat er mis is. Bij de garage heeft hij ons heel goed duidelijk kunnen maken wat er precies is gebeurd.
De auto is in januari bij een andere garage geweest. (ik zal het proberen uit te leggen met al mijn technische kennis). Daar hebben ze een nieuwe koppakking geplaatst. Een dure ingreep van zo'n $800. Om de timing van de explosie bij de cilinder goed te hebben, moet alles perfect op elkaar afgestemd worden. Als er ergens iets verkeerd is afgestemd, kan dat bijvoorbeeld betekenen dat de explosie niet het op juiste moment plaatsvind en dus dat de cilinders niet soepel lopen. Nu is er bij die garage een bepaalde plaat 180 graden verkeerd om gemonteerd. De boel zat wel goed vast, maar omdat het verkeerd om zat bleef er wat speling in zitten (zoiets als een schroef die scheef op het schroefdraad zit). Door gebruik van de auto is die speling verder gegaan in beweging en uiteindelijk zat die plaat zo goed als los. Als wij 10 meter verder hadden gereden was die plaat los gegaan, met alle gevolgen van dien!
Wij waren natuurlijk erg blij dat de motor niet helemaal naar de klote was, maar maakten wel enorme onkosten door een persoonlijke fout van de monteur. Dus op jacht naar financiële vergoeding! Wij met de betreffende garage gebeld en uiteindelijk een kleine vergoeding van jawel... $200 gekregen. Het is niet veel, maar beter dan niks. Officieel had hij niks hoeven betalen, omdat wij niet de eigenaar van de auto waren tijdens de reparatie aan de koppakking. Gelukkig had hij dat niet door en gaat hij de vergoeding overmaken. Ook zou de vorige eigenaar na 1000km de koppakking moeten laten nakijken om garantie te houden. Dit hebben ze dus nooit gedaan. Wellicht was de foute montage dan opgemerkt en hadden wij nu al lang aan de kust gelegen ;)
Vandaag hebben we weer met onze held gebeld. Hij heeft alle kapotte onderdelen vervangen en alles opnieuw afgesteld. De motor is gecontroleerd en ze hebben met de auto gereden. Alles lijkt goed te zijn en morgen kunnen we de auto ophalen en onze reis vervolgen!!
We zijn erg benieuwd naar de onkosten die we moeten gaan betalen. Maar ja, het kan niet duurder zijn dan een compleet nieuwe motor!!

Zaterdag 24-05-2014
Kut...al veel te lang niet meer bijgehouden wat we allemaal hebben meegemaakt. Dit wordt graven naar wat we hebben gedaan.
Wij hebben donderdag de auto opgehaald en alles was perfect. Onze held was er helaas niet, maar iemand anders heeft ons verteld wat er vervangen is aan de auto. Rekening was ook minder erg dan verwacht. Dikke prima dus!
Om te vieren dat nu alles goed was, besloten es en ik een bakje koffie te kopen. Tijdens dit bakje koffie kwamen we erachter dat de $200 niet van de rekening was gehaald, dus weer terug! En ja hoor, onze held was het 'vergeten'. Helden kunnen nu eenmaal ook een kleine foutjes maken (Robben in de wk finale of Sven Kramer en zijn baanwissel), dus het zij hem vergeven. En vanaf toen kon onze reis eindelijk echt beginnen. Snel naar de Aldi gereden en wat boodschappen ingeladen. Genieten van het geluid van het motortje. Man o man..wat pruttelt dat ding lekker!

Die dag zijn we meteen Sydney voorbij gereden. En dan kom je tijdens het rijden er weer even achter hoe groot die stad is. Als toerist zie je maar een schim van Sydney en zelfs dat is nog maar het toeristische deel! Groningen zou slechts een kleine wijk van Sydney zijn. Daarna weer verder gereden, opzoek naar onze ontgroening in het gratis overnachten. Via het Camps boek (boek met gratis en goedkope plekken om te overnachten) kwamen we uit bij een rustplaats langs de snelweg. Auto geparkeerd, gasttel eruit en bakken die noodles! Later een flesje wijn en een brietje en de dag zat er al weer op!

De volgende ochtend in volle spanning de auto weer starten. Zou de motor het nog doen? Ja hoor! Als een trein! Heuvels, hobbels alles.
Verder valt er over deze periode weinig te melden zo via dit verslag. We zijn via The Entrance gaan rijden. En hebben veel op gratis rustplaatsen overnacht. Dit betekend over het algemeen geen douche, soms water en toilet maar altijd geld besparen ;). Op het moment van schrijven (woensdag 28-5) hebben we anderhalf week gratis overnacht. Deze slaapplekken bevinden zich vaak in de buurt van een snelweg of juist ergens afgelegen. Soms zo ver afgelegen dat er 4 kilometer door een bospad gereden moet worden. Onverhard en zonder wegverlichting. Als je het licht dan uit doet is het zwart. Gelukkig heb ik beelden hoe zwart het dan is,... en hoe leuk Es dat vindt. Het is even wennen om zo de nachten door te moeten brengen, maar nu vergaat het ons prima.
We zijn nog enkele malen door de bergen gestuurd. De lip moest zich dan bewijzen op stijle en onverharde wegen, waarbij wij ons afvroegen of dit geen weg was voor auto's met vierwielaandrijving. Je kan het geloven of niet, maar het was voor haar geen probleem. We trilden soms zo hard dat de keuken het zou kunnen begeven, maar motorisch was het geen probleem voor haar. Deze periode rijden we nog door New South Wales. De omgeving is erg mooi, maar we zijn er ook wel klaar voor om het strand te zien. Ook is het al erg vroeg donker. 5 uur begint het schemerig te worden en 6 uur is het donker. En samen met de niet al te hoge temperaturen, zorgt dit voor korte dagen. Iets waar we geen rekening mee hadden gehouden tijdens het plannen van deze trip. Maar des te noordelijker we rijden, des te warmer het wordt.

Woensdag 27-05
Ondertussen schrijf ik dit verslag nu vanuit Ormeau, een klein dorpje onder de rook van Brisbane. We zijn er achter gekomen dat we blij mogen zijn dat we van zuid naar noord rijden. Voor ons lijkt het alsof alles, vanaf Byron Bay ongeveer, steeds mooier wordt. Alle stranden zijn mooier, stadjes worden knusser en er lijken meer leuke dingen te doen. Als je dan van noord naar zuid reist, wordt het steeds minder leuk. Maar wel met als klapper dat je in Melbourne aankomt natuurlijk ;)
We zijn vandaag naar Wet'n'Wild geweest, een waterpark vlak aan de Goldcoast. Hier kom ik er weer achter dat ik (op dit gebied) een zwakke maag heb. Even in een kleine attractie wat omhoog en naar beneden gaat en ronddraait en mijn maag zegt: ff rustig aan jij. Gelukkig viel het mee en hebben we alle attracties overmeesterd. Een attractie was echt wel vet. Je kwam is zo'n soort buis te staan als bij Avatar. Dan werd er afgeteld vanaf 3 en dan viel de bodem onder je weg, maakte je een val van 15 meter, een looping en gleed je naar het einde. Heul vet!
Gisteren zijn we naar Brisbane geweest. Een leuke stad om een dagje rond te lopen. Niet heel groot, 1 a 2 dagen is voldoende om het meeste te zien. De hele stad is omgeven door een rivier.
Overdag hebben we een stadswandeling gemaakt en 's avonds zijn we met een ferry over de rivier gegaan om Brisbane bij nacht te zien.
De dag hiervoor zijn we naar de Goldcoast geweest. Ongeveer 20 kilometer breed strand met enorme hotels langs de kust. Heel anders vergeleken met hoe de rest van Australië (tot nu toe) is. Qua opzet wel een beetje te vergelijken met de toeristische plaatsen in Turkije en Griekenland met een boulevard, te dure restaurants en coole dudes en sexy chicks. Mooi om gezien te hebben, maar het lijkt me name een plek waar de Aussies zelf op vakantie gaan.
De dag ervoor hebben we een tocht op een berg gelopen. De tocht duurde een kleine 4 uur, maar was erg mooi om te doen. 1,5 uur bergop lopen is op zich al wel pittig, maar ditmaal mochten we op het laatst nog een enorm stijle klim doen. Met soms wel stukken van 70 a 80 graden stijl omhoog. Ppfff, toen waren we blij dat we top hadden behaald om ff wat te eten.
De dagen ervoor hebben we in Byron Bay doorgebracht. Een leuk, klein stadje wat bekend staat om de goede golven. En dat klopt. Joekelse golven en leuke stranden!

Vanavond gaan we naar een kroegje toe, want er is een heel belangrijke rugby wedstrijd. New South Wales tegen Queensland!! Dat is ongeveer hetzelfde als de finale voor WK voetbal Nederland - Duitsland, alleen dan nog belangrijker....jaja aldus een wandelaar. Maar goed, we zullen zien.

Nou als dat grootster is dan de finale van WK voetbal? Pussy's!! Stelde niet heel veel voor. Maar wel leuk om mee te maken hoe rugby daar leeft! Wat een harde sport.

Zaterdag 30-05
Vrijdag ochtend zijn we wakker geworden in Noosa! Hier zijn we bij een hostel op een soort autoparkeerplek/camping terecht gekomen. We mogen van dezelfde faciliteiten gebruik maken als de mensen die in een dorm slapen. Dus een douche, keuken, wasmachines, bar, toilet en warm water. Die avond zaten we even in de bar om op de wifi te komen. En vrij snel werd duidelijk gemaakt dat er een spel gedaan zou gaan worden, of we even mee wilde doen. Esther had hier geen zin in en ik besloot mee te doen. Het spel hete killerpool, waarbij allerlei varianten van poolen gespeeld werden. Uiteindelijk bleek ik de finale gehaald te hebben. En uiteindelijk bleek ik die finale toen ook nog te winnen. Dus huppa..2 gratis overnachtingen in de pocket!!

Vandaag zijn we naar een markt hier in de buurt geweest en hebben we onze tickets voor Fraser Island en Whitsundays geboekt. Dinsdag gaan we 3 nachten naar Fraser Island en voor de Whitsundays hebben we een open ticket. Snorkelen, zwemmen, zeilen en wat al nog meer! Dit zijn DE 2 hoogtepunten van de oostkust en wij hebben er erg veel zin in!!

Ohjah..en voor de mensen die het nog niet weten, wij gaan onze reis verlengen!
Vooraf hadden we in de planning om de laatste 3 maanden van ons reisjaar in Azië rond te brengen, maar we hebben de smaak nu te pakken. Daarom blijven we ons hele jaar in Australië en gaan we 29 oktober naar Bangkok.
Met het geld wat we nu hebben proberen we het zo lang mogelijk te reizen. Maar ons doel is toch wel om vanaf de oostkust naar de outback te rijden. Daar Uluru bekijken en vervolgens door naar de westkust! Daar onze campervan verkopen en aan weer een tijd aan het werk. Met al dit geld gaan we naar Azië en zullen we reizen totdat we er bij neer vallen. Dus het zal nog even duren voordat we weer in Holland zijn.
Maar dat zijn de plannen tot nu toe. En die plannen kunnen altijd gewijzigd worden!!

Tot het volgende verslag?!?!

Groetjes ons.

• 01 Juni 2014 - 11:02

Hilda:

Superleuk geschreven! Mooie verhalen en zo te horen genieten jullie volop. Heel veel plezier nog Es en Nan!! Liefs Hilda

• 01 Juni 2014 - 11:02

John Werkman:

Hallo mooi verhaal om te lezen

• 01 Juni 2014 - 12:47

Fleur:

Wauw... Klinkt weer super! Groot gelijk dat jullie lekker langer blijven genieten! XXX

• 01 Juni 2014 - 20:50

Hennie:

Leuk hoor! Ik heb vandaag van mem en heit al wat verhalen gehoord, maar nu ook gelezen.
    En dan nog langer wegblijven ook! Ik snap het helemaal. De tijd van je leven?

• 01 Juni 2014 - 22:03

Ingrid:

Wat weer een heerlijk verhaal. Jullie maken echt wat mee daar zeg haha.. Geniet nog lekker van het touren met the lip!!! xxxxxxx

• 01 Juni 2014 - 22:34

Heit.:

The Lip; Deel 1.
    Ik doe er dagen over om zo'n mooi goed en leesbaar verslag te lezen. Nanne en Esther leuk om dit niet alleen te lezen, maar ook te horen hoe jullie het allemaal beleven.
    Ik vind het erg knap en goed om zo met het avontuur om te gaan.
    Dit was nog maar Deel 1. En straks komt deel 2 ?????
    Ik ben ook erg benieuwd naar jullie belevenissen op Fraser Island en Whitsundays
    Heit.

• 01 Juni 2014 - 22:39

Heit.:

Oh ja. Heb nog even ge"googled"
    Nanne en Esther, vergeten jullie geen foto's te nemen?
    Wat ziet dat er SUPER uit.

• 08 Juni 2014 - 20:22

Sietie De Nekker:

Mooi verslag om te lezen. Je mag alles dagelijks wel bijhouden anders vergeet je dingen. Gelukkig is alles weer goedgekozen met de auto. Blijf genieten. Groet Sietie